Kunnon annoksen metsästys

Ei varmaan ole valtaisa yllätys, että me RantaKertussa tykkäämme herkutella ja juhlia. Nyt kun on kesän aikana hölläilty ja hummailtu, ei ehkä ole läpeensä huono idea palata takaisin terveysjuttujen äärelle. Jottei paluu arkeen olisi kuitenkaan täysi shokki, pyysimme vähän tukea ekspertiltä. Istuimme alas urheiluvalmennuksen erityisasiantuntija Rene Valtosen kanssa tarkoituksenamme palauttaa muistiin ravintoon liittyviä perusjuttuja ja hakea vauhtia syksyn treenailuihin.

Rene Valtonen Mentor-kuntokeskuksesta. (Kuva: Laura Gálvez)
Rene Valtonen Mentor-kuntokeskuksesta. (Kuva: Laura Gálvez)

Rene valmentaa niin terveysliikkujia kuin huippu-urheilijoitakin ja lisäksi omistaa osan Mentor-kuntokeskuksesta. Mentorin oma Ryhmävalmennus-konsepti on uusi ja kiinnostava vaihtoehto perinteiselle personal trainerille. Ryhmävalmennus tuo henkilökohtaisen kunto-ohjaajan edut entistä useamman saataville. Ryhmävalmennus on edullisempi ja monelle helpommin lähestyttävä ohjatun liikkumisen muoto, joka tuo kimpassa treenaamiseen uudenlaista rytmiä. “Keskeistä on myös testauksen monipuolisuus. Omaa kehitystä voi olla vaikea arvioida ilman pätevää mittausmenetelmää. Ja toki tulosten koheneminen motivoi valtavasti”, Rene selventää. Ilmankos konsepti tunnetaan myös nimellä “Pommiryhm䔝 viitaten pommin varmoihin tuloksiin.

 

Varo! Liikuntaan voi jäädä koukkuun

Kesä- ja joululomien jälkeen kuntosalien kävijämäärissä näkyy usein selvä piikki. Haaste kuntosalin väelle on pitää yllä kuntoilijoiden motivaatiota ja aktiivisuutta. Rene katsoo, että Mentorin henkilökunta on onnistunut tässä hyvin. “Pyrimme siihen, ettei salilla ole ketään pyörittelemässä peukkujaan, vaan valtaosa kävijöistä on kiinni jossain kunto-ohjelmassa. Haluamme ohjata ihmiset mukaan tietynlaiseen tarinaan, jossa on tavoitteet, päämäärä ja polku, jota pitkin askel askeleelta kuljetaan näitä omia tavoitteita kohti. Myös ryhmäliikuntaan liittyvä yhteenkuuluvuuden tunne on hyvä konsti jäädä liikuntaan koukkuun.”

Rene myös painottaa liikkumisen iloa ja sopivaa aloitustempoa. Jotta treenaamisesta tulee hauskaa, on tärkeää aloittaa sopivan kevyesti — eikä tietenkään ole haitaksi, että ohjaajalla on pilkettä silmäkulmassa ja huumoria mukana. Liian vakavasti tätä ei pidä ottaa.

 

Ei ihmedieettejä vaan balanssia lautaselle

Nykyään ollaan valmiita satsaamaan treenaamiseen enemmän kuin joitain vuosia sitten. Tämä näkyy myös siinä, että ravintoon kiinnitetään enemmän huomiota kuin ennen. Olihan meidän pakko kysyä, kun personal trainer kerran pöydässämme istui, että mitä on hyvä huomioida omaa lautasta täyttäessä. “Kaikki lähtee säännöllisyydestä. Säännöllisin väliajoin ruokaillessa tulee pitäneeksi ruokavalinnat järkevinä. Toisena vinkkinä sanoisin että lounaspöydässä kannattaa nauttia siitä, että joku on jaksanut pestä, kuoria ja pilkkoa kasvikset valmiiksi. Kyllä sen riisin keittää aika vaivattomasti kotonakin. En liputa ihmedieettien puolesta, vaan uskon hyvään perusruokaan. Sillä jaksaa ja kehittyy.”

No niin! Nyt löytyi yhteinen sävel! Mekin nimittäin uskomme hyvään ruokaan. Entä millaisen arvion RantaKerttu saa kuntoiluasiantuntijalta? “Olemme aika tarkkoja omien eväittemme suhteen. Harvasta paikasta saamme sellaista ruokaa, jolla meidän ammatissa jaksaa ja pysyy kunnossa. RantaKertusta saa tietysti myös herkkuja, jotka kuuluvat elämään silloin tällöin, mutta esimerkiksi lounaspöydästänne saa hyvin koostettua toimivan kokonaisuuden lautaselle. Salaattiosasto on aina freshiä ja hyviä proteiinin lähteitä on myös aina tarjolla. Itse olen huono laittamaan kalaa tai ainakin reseptejä osaan tasan yhden. Siksi pyrin aina rantakertussa nauttimaan myös kalaruokia.”

 

RantaKertun syyslupaus

Siinäpä tuli semmoinen kehu, että keittiön väkeä vähän jo punastuttaa! On myös helpotus kuulla, että välillä on lupa herkutellakin. Ja hei, saahan hampparibuffastakin kasattua dieettilautasen, kun keventää majoneesin käyttöä. Hampurilaisesta voi tehdä vaikka oman open burgerin jättämällä sämpylästä hatun pois. (Vink vink!) Näin hiilaritkin pysyy kohtuumäärissä.

Rene vielä hiukan tarkentaa: “Hiilarien tarve riippuu tietysti liikunnan määrästä. Jos tekee fyysisesti kevyttä sisätyötä, kannattaa hiilihydraatteja nauttia harkiten, mutta vaikkapa kunnon salisession päätteeksi — tai sitä ennen — hiilaritankkaus voi olla hyvinkin paikallaan.” Kasvisten ja hyvien proteiinien voimalla jaksaa koko työpäivän hyvin, kun taas hiilaripommi lounaaksi voi viedä unten maille jo iltapäivästä. “Nyrkkisääntönä voi pitää myös sitä, että rasva ja hiilarit komppaavat huonosti yhteen, mutta rasva ja proteiinit pelaa hyvin yhteen, samoin proteiini ja hiilarit.”

Kiitokset viisaista sanoista, Rene! Tästä juttutuokiosta innostuneen RantaKertun syyskauden lupaus onkin alkaa käydä reippaammin salilla. Ihan oikeesti! Ehkäpä seuraavaksi Mentorin Ryhmävalmennuksessa hikoilee liuta ravintolan porukkaa.  

 

 Rene kokosi lounasbuffasta herkullisen ja monipuolisen esimerkkiannoksen, josta löytyy salaattia, raejuustoa, ananasta, paistettua lohta, uunijuureksia, kananmunaa, pähkinöitä ja siemeniä. Nam! (Kuva: Laura Gálvez)
Rene kokosi lounasbuffasta herkullisen ja monipuolisen esimerkkiannoksen, josta löytyy salaattia, raejuustoa, ananasta, paistettua lohta, uunijuureksia, kananmunaa, pähkinöitä ja siemeniä. Nam! (Kuva: Laura Gálvez)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *